18 november 2014

Stockholmsresa 12-14 november

Förra veckan var vi på studiebesök på olika ställen i Stockholm. Vi besökte Aquaria Vattenmuseum, Sötvattenslaboratoriet, Skansen och Naturhistoriska riksmuseet.

Aquaria Vattenmuseum






  Sötvattenslaboratoriet



 Skansen




Naturhistoriska riksmuseet - Ringmärkningscentralen och konservatoravdelningen






 Foton: Maria Gimblad Levy, Malin Jonsson

Sjukvård i väglöst land

Sjukvård i väglöst land
Denna vecka har vi haft sjukvårdskurs på skolan. Både vår klass, turisterna och andra skolor och företag deltog. Det handlade alltså om sjukvård i väglöst land. När vi är ute i vildmarken, på avlägsna platser där räddningstjänst inte kan komma på timmar eller kanske dagar. Då man måste ta hand om sin kompis, familjemedlem eller betalande deltagare som råkat ut för benbrott, större sårskada, ledvridning och sen planera en evakuering för denne.


Dagarna varvades med teori och praktik. Vi jobbade både inomhus och utomhus i olika scenarios med "skadade" där vi skulle ta snabba och smarta beslut. Nedan ser vi spjälning av ben vid förmodat benbrott. Till vår hjälp hade vi vår egna utrustning som liggunderlag, spännband och klädesplagg/tygtrasor.


Daniel spelar patient med sårskada i huvudet/ansiktet.


8 november 2014

Nordens Ark

Under två blöta dagar på Nordens Ark fick vi en del häftiga djurupplevelser. Vi hade turen att få se samtliga djur, gå på nattvandring och komma väldigt nära lekande snöleoparder,  sova i Varghuset och lyssna på föreläsning om amfibier i Tigerhuset.





























15 oktober 2014

Överlevnadsvecka

I slutet på september fick femton elever  åka ut i skogarna runt Arvika och lära sig överleva på i stort sätt ingenting. Med sig hade man en ryggsäck packad för en dagstur. Upplägget var att man gick vilse när man var ute och plockade svamp och blev sedan tvungen att övernatta i skogen. Målet var att stanna ute från måndag till fredag. Några valde att kliva av tidigare men åtta tappra personer kämpade sig igenom fyra nätter i egenbyggda bivacker och med elden som enda vän. En bra erfarenhet och lärdom för livet. Starkt jobbat av samtliga deltagare!

Eftersom vi inte fick ha med oss mobiler eller kamera så finns inte många bilder från veckan.

Innan avfärd mot området vi "gick vilse" i.

Eelke Emilia i hennes bivack

 Samling på fredag morgon innan hemfärd


Islandslav - som många tillagade för att få i sig näring

8 oktober 2014

Mosskurs 20-22 september

En helg i september hade vi den kunniga och trevliga Crister Albinsson på besök och fick lära oss massvis om mossor. Från de allra vanligaste till de minsta och ovanliga som vi knappt ser ute i naturen.

Vi var ute och letade mossor i olika miljöer,bl.a en bäckravin, en gammal stenmur, gammelskog och myrmark, och gick sedan in och studerade dem i labbet. Ett 50-tal olika mossor gick vi igenom under dessa tre dagar och tror att vi alla kändes oss lite mosstokiga eller åtminstone mossiga efteråt.










Foto: Maria Gimblad Levy, Malin Jonsson

30 september 2014

Kvismare fågelstation

Under två helger i september var några av oss på Kvismare fågelstation utanför Örebro för att vara med på ringmärkning och se tusentals tranor.



Vi var ute innan soluppgång för att sätta ut näten. Och i takt med att solen steg så vaknade småfåglarna och de fastnade i näten så vi kunde ringmärka dem. Alla fick prova att själva ringmärka och hjälpa till att fylla i protokollen. Att få hålla en liten blåmes, skäggmes eller entita i sin hand är verkligen ett minne för livet.













På kvällen åkte vi till sjön Kvismaren där det landar en massa tranor och gäss vid den här tiden på året. Fågelstationen räknar dessa  på ett speciellt sätt när de kommer och flyger in över fälten. Runt 18 000 tranor räknade man till när vi var där. Vi lyckades nog aldrig få in snitsen på själva räkningen, men det var ett magnifikt skådespel och häftigt ljud när de flög in över oss.