17 november 2015

Remember remember the fifth of november


Fiskevård i strömmande vatten
Vilka sätt kan man hjälpa den faunan i vår natur som kräver det lite extra? Artkunskap har vi lärt oss att det är av betydelse. Men att kunna en arts ekologi och biologi är första steget, andra steget är åtgärder. Vi har fått en inblick i naturvård i strömmande vatten. Då en föredetta elev vid namn Torbjörn Lundberg väglett oss in skrymslen där öringen och laxen befinner sig tack vare de åtgärder han och många andra sysselsätter sig med.  

Här har man grävt för att få flödet kring den lilla ön. Foto: Billy Lindblom

Att placera ut större block är viktigt då det skapar viloplatser i den strömmande ån. Foto: Billy Lindblom

Torbjörn visar åtgärder i Klarälven. Foto: Billy Lindblom


Stockholm studieresa
Av med kängor, fritidsbyxor och kamma håret, nu åker vi till Människobyn. En 3-dagars studieresa i Stockholm stod på schemat. Istället för att hoppa mellan sten och över bäckar så sprang vi mellan busstider och över muggar med mynt.  Vi besökte sötvattenlaboratoriet på Drottningholm och fick en insikt i deras arbete. Sedan vidare mot Ekholmens naturreservat, där Nils Nygren och hans kollega, en tidigare elev på skolan guidade oss genom det reservat varit väldigt måna om att visa upp i Botkyrka kommun, en kommun som kan stoltsera med rekorderliga ekar och spång genom mossen. En heldag på Naturhistoriska riksmuseet avslutade veckan, att komma bakom kulisserna skapade en helt ny bild på museet som inte bara skötte utställning men också forskning på statlig nivå.  
Anteckningsblock från Carl von Linnés student . Foto: Billy Lindblom


Sträckan mellan studiebesöken. På bild Mattias och Marcus. Foto: Anders Tedeholm

Naturreservat i Botkyrka kommun med Nils.  Foto: Anders Tedeholm

Zoologiska, där Peter Mortensson arbetar, här fick vi förklaring på vad som händer med statens vilt och hur man stoppa upp djur för utställning. Foto: Anders Tedeholm

Här visar Professorn på botaniska oss runt i herbariet. växter. Foto: Anders Tedeholm



Sjukvårdskurs
Under en intensiv vecka fick klassen valmöjligheten att gå NOLS sjukvårdskurs, något som en handfull elever deltog i. Bilder från veckan finns på Crossing latitudes Facebook.

Naturvärdesbedömning
Efter flera timmars fältlektioner i skogen under året så har höstens kursplan innefattat naturvärdesbedömning. Uppskattar naturens värde utefter väsentliga kriterier och karaktärer. Med Anders i spetsen så har vi med relaskop, måttband, höjdmätare fått en insikt i hur man avgör ett bestånds resurskapacitet. Drakenbergsmodellen är en vanlig metod hos de flesta aktörer. Att få se olika bestånd som vår skog klär sig i kan få oss att ändra helhetssynen på svensk skog. Hur väljer man ut att hugga bestånd eller varför spara man vissa zoner? Vilken metod är hållbar för ett lands framtida resurser? Om Sveriges skogar nu skall verka som resurs på hemmaplan och exportvara bör vi då inte säkerställa dess framtid för en mer säker och hållbar tillgång. Då kommer vi till frågan, är det bara som ekonomiska medel skogen kan användas? Eller är skogen användabra i andra sammanhang? Många prata om rekreationsyfte och hur mycket vi än skapar en ekologisk och ergonomisk vardag så är gammelskogen det mest genuina som erbjuds. Men erbjudandet avskogas och utvinns fortare än vi kan värma och möblera våra löjligt anpassade hem.

Janne med relaskop mäter in i trädens mått och kan därefter räkna på skogsbeståndets kubikmassa. Foto: Billy Lindblom



På återseende

1 kommentar:

  1. Hej! Kan ni inte skriva ett sista litet inlägg innan utbildningen är slut, som gärna sammanfattar det här året, era förväntningar osv? :)
    Mvh blivande Natur- och faunavårdselev

    SvaraRadera