De tunga septemberdropparna
slår mot bilfönstret när vi kör i sydlig riktning, min kartläsare i passagerarsätet sitter med GPS och räknar ner meter till nästa besökspunkt. En
punkt som noggrant rannsakats av vår lärare och länsstyrelsen som tilldelat klassen uppdraget. Vi kör av asfaltsvägen och in
på en grusväg. Nu smattrar regnet i lugnare tempo mot fönstret. Grusvägen
skiftar till en mindre timmerväg som leder till ett utlopp med en gammal
kvarndamm som stör faunan. Luvan dras över huvudet och ut i regnet vi stiger.
På jakt efter den violdoftande spillningen som under höstens förmultnande och
stenarnas opålitliga yta ger oss hopp om att kryssa i uttertecken i protokollet.
Vi inventerar
ännu en gång den småländske simmaren, den här gången en aningen svårare då
snöns tacksamma avslöjande ännu ej uppenbarat sig, vi får nöja oss med lera och
sand. Vi är uppdelade i fem grupper med varsin gruppledare, där kriteriet för
gruppledaren är att de närvarat i tidigare inventeringar. Ledarna bestod av
före detta elever från linjens begynnelse och vår allas Hans Ring. Tidigare
inventering klassen utfört var som sagt under vintern, något vi var först om
att utföra. Höstinventeringar är däremot något återkommande. Området som
inventerades var sydvärmland, 4 dagar och 5 bilar, snittet för vardera grupp
var 80 mil. De grupper som befann sig i de sydligaste breddgrader fick bo på vandrarhem samt stugor tillhörande gruppledare, den nordligaste gruppen fick var
kväll köra hem i den nordvärmländska höstskymningen tillbaka till sina sängar
på internatet.
|
Planeringsarbete där kartindelning är en viktig del |
|
En av alla inventeringspunkter. |
|
Hans Ring i sitt essä |
Vad som Sverige
erbjuder mer än många andra länder, förutom män med en café macchiato i ena
handen och en sulky i andra och humanitära riktlinjer att följa genom att
förbättra andras flykt med hjälp av Dublin-föredraget, erbjuds också en
variation av höstfärger. Från norr till söder pågår en levande färgskala som
upplevs på bästa sätt påklädd för väderskifte, en snuvig näsa och
förhoppningsvis en bra relation till älgflugor.
Efter att
inventerat slagugglor på våren så var det nu tid för dess föda, gnagaren.
Gnagareinventeringen utfördes under en vecka, där förberedelser var att torka
tunna äppelbitar och steka panerade snören. Två helt självklart otvivelaktiga
beten till de 200 st råttfällor som monterades ut i 4 olika biotoper -
kalhygge, skog, mosse och sätervall. Vi betade med snören och äpple på
morgonen, dagen därpå vittjades fällorna och förhoppningsvis obducering i form
av art/ kön/ålders-bestämmande. De oemotståndliga stekta snören var troligtvis alltför
goda för att låta sig ge efter för gnagarens typiska snoddberoende, då
enbart 3 fällor gav utdelning. Om man följer informationen kring gnagarens fluktuation så är det en alltför avancerad anledning från "lämmelår"
till gnagarekraschen. Är det specialiserade stationära rovdjur som under hårt
tryck jagar gnagare, eller är det generalister som följer gnagarens varierande
levnadskurva och under kraschen överlever på alternativa byten? Kan det bero på
vädret? Ett landsområde som är hårt utsatt för regn gör att stora mängder
gnagare väljer att emigrera till nya platser där bofasta individer möts av små
möss med fullpackade resväskor. Tas de emot eller flyr de också i en slags
Domino-effekt? En annan teori är girighet. Är födointaget för intensivt och
växterna alltför hårt betade så motsäger växterna det ödet genom att utveckla
trypsin som gnagaren inte kan bryta ner. Av alla de teorier som svävar omkring
så är det kanske en version av alla faktorer, en tvärfaktor.
Utbildningen har
följt en distinkt linje av bevarande och kunskap kring skyddsvärda arter, vi
har inventerat och nycklat stora delar av nordvärmlands förråd. Nu siar termometern
om att fylla vedförrådet inför vintern, dags att fila till ryttare och skäregg
på motorsågen. Vi fick ledning av Henrik Lilijendahl från Sälen, en hängiven
motorsågsfantast. Henrik ser på motorsågen mer som en vackert utfört mackapär
än en skövlare. Hans tid går ut på att inventera skyddsvärda biotoper åt olika
bolag och myndigheter. Motorsågskursen är mer en bisyssla som han anser är
viktigt att lära sig. Senare året har trycket och kravet att skaffa motorsågskörkort
ökat och fortsätter öka, vilket inte bara ger arbetsmöjligheter utan också
låter tummen i handen blir mer händig. Veckan som passerat gav klassen
motorsågskörkort A. Det innebär privat körning såsom vedkapning på gården och att
säkerhetstänket klargörs. Lugnet som fanns kring Henrik smittade av sig i hans
lärande.
Vi är
nu utrustade med både lupp och motorsåg, två verktyg som kan avgöra en skogs
framtid.
|
Här väljer vi ut ett passande träd att fälla. |
|
Henrik visar hur ett riktskär kan ser ut |
|
Fråga man snällt så faller trädet |
|
Att träna på göra instick |
|
Isak i full gas med att såga trissor |
|
Tack Henrik för en bra vecka ihop |
På återseende i den täta dimman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar