13 augusti 2016

Hej Tony!

Vi har fått en ny lärare! Hans namn är Tony Sahlberg och precis som ni är vi lite nyfikna på vem han är så här bjuds nu på en kort intervju för att vi ska få veta just det!

Fotograf: Moa Pettersson

Vem är du? Berätta lite om dig själv.
Jag började min karriär som industriarbetare för många år sedan. Sadlade om och blev skogsarbetare samtidigt som jag hade ett litet jordbruk och ett företag. När skogsjobben tröt satsade jag på att utbilda mig. Jag har under många år sysslat med jakt och fiske. Jakten är numera nedlagd och har allt mer övergått till att jaga vilt med kamera. Fiske är fortfarande något jag sysslar med så fort jag får tid till detta. Efter många år som fältarbetare på Länsstyrelsen började jag läsa på Karlstads universitet. Jag har nu en biologexamen med inriktning på vatten, fisk, skog och vilt.

Vad har du för relation till skolan?
Jag gick Skogsbruksskolan 1983-84. Böjande efter några år på den utbildning som då hette Vilt & naturvårdslinjen, 1996-98. Föregångaren till Natur och faunavårdslinjen.

Vad har du gjort innan du började jobba här och hur du tror du att du kan få användning av det nu?
Direkt efter Vilt & naturvårdslinjen började jag jobba som fältarbetare på Länsstyrelsen Värmland. Med biotopkartering, inventering av glacialrelikter, elfiske, nätprovfiske och vattenprovtagning. De sista åren var jag in blandad i ett projekt kallat ”Vänerlaxens fria gång”. Där sysslade jag med en fiskevårdsplan på Klarälven och dess tillflöden, samt biotopvård av en större älv. Jag var även inblandad i vargforskningen i början av 2000-talet med pejling och spårning. Jag tror att mina arbeten, särskilt i fält, gör att jag kan lära ut hur arbeten inom den biologiska sektorn fungerar, både fältmässigt och på kontor. Kontorsjobb och arbeten med lagar och förordningar är ett område som tillkom under de sista åren på Länsstyrelsen. Teorin fick jag via universitetet, men även en hel del i Stöllet.

Vad tror du kommer att bli det roligaste med jobbet?
Det kommer att vara att träffa nya elever och kunna ge ut den kunskap jag fått genom åren, både praktik och teori. Att ha utbildning både inomhus och ute i fält ser jag som rena drömjobbet. Känner också att jag vill hjälpa människor att utvecklas framåt på det sätt jag gjorde under åren på skolan.

Har du något som du brinner extra mycket för inom Natur- och faunavård?
Det är fiske- och vattenvård. Efter åren på skolan blev jag helt inkörd på detta ämne. Det har fortsatt genom åren med både utbildningar och jobb. Jag har även ett brinnande intresse för vilt och skog.

Varför tycker du att man ska söka den här utbildningen?
Alla som har ett intresse för djur och natur och vill jobba inom dessa områden skall söka. Bredden på utbildningen gör att man kan få känna på olika områden inom biologin och kanske få ett specialintresse och då satsa på detta. Studiebesök och praktik gör att eleverna får de kontakter som är viktiga för fortsatt jobbsökande.

Hur ser dina planer ut för hur du ska lägga upp kursen? Kommer den att se ut ungefär som innan eller är det något som kommer att förändras?
Kursen kommer fortfarande att ha den bredd den alltid haft, det är kursens signum. Jag kommer dock att utöka de områden där jag ser att jobben kommer att finnas i framtiden. Mer praktik är en sak jag skall titta över om det går att få in i schemat. Viltbiologi, naturvårdsbiologi, tillsynsutbildning och en utökning på vatten är det jag funderar på. Det verkar vara inom dessa områden jobben kommer att finnas de närmaste åren.

Som avslutning kan du väl berätta vilket ditt smultronställe i Värmland är?
Några platser jag gärna återvänder till är Nordsjöskogen och många av de vattendrag som rinner ut i Klarälven i norra Värmland. Speciellt Götån, Halgån, Fämtan och Höljan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar